Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
BDU, “Jurnalistika” elmi-tədqiqat laboratoriyası, elmi işçi
Birinci Dünya müharibəsi illərində cəmiyyətdəki ziddiyyətlərin son dərəcə kəskin bir hal alması, beynəlxalq irticanın azğınlaşması, müharibənin kapital dünyasına xas olan yaraları tam çılpaqlığı ilə açıb meydana qoyması satirik jurnalistikanın canlanmasına böyük təkan verdi. Belə bir jurnalistikanın inkişafı üçün “Molla Nəsrəddin”in yaratdığı gözəl ənənələr kimi qüvvətli bir məfkurəvi-ədəbi amil də vardı. Təsadüfi deyil ki, mollanəsrəddinçilərin təsirilə mətbuatda satiranın qüvvətləndiyini görən C.Məmmədquluzadə özünəməxsus üslubla yazırdı ki, “heç bundan qabaq belə zarafatlar yox idi; indi hamı “Molla Nəsrəddin”ə baxıb, başlayıblar zarafatnan yazmağa”. (1, səh. 91)
1914-1917-ci illərdə Azərbaycanda nəşr olunan satirik mətbuat orqanları “Molla Nəsrəddin”, “Tuti”, “Məzəli”, “Babayi-Əmir”, həmçinin rus dilində çıxan “Biç”, “Djiqit” jurnallarından ibarət idi. İdeyaca müxtəlif mövqe tutan bu mətbuat orqanları istər tərtibat, istərsə də mövzu və məzmun etibailə “Molla Nəsrəddin”in yolu ilə getməyə çalışırdılar.
Bununla belə, bu jurnallar öz səhifələrində çox vaxt cəmiyyətin ciddi, böyük məsələlərini qoya bilmir, bəzən xırdaçılıq edir, bayağı, şit yazılara yer verir, bəzən də bir-biriylə mənasız intriqalara girişməkdən belə çəkinmirdilər. Buna baxmayaraq Azərbaycan ictimai və bədii fikrinin qabaqcıl ənənələrinə əsaslanan yazıçılar bu orqanlarda çap etdirdikləri ən yaxşı satirik əsərləri ilə demokratik ideyaların təbliğinə müvəffəq olurdular. Onlar çarizmi, müharibə törədən imperialistləri tənqid edən əsərlərilə satirik mətbuatın ideya məzmununu yüksəldirdilər. Bu müəlliflərin şeir, hekayə və felyetonlarında çar dumasının, yarıtmaz xeyriyyə cəmiyyətlərinin, məişətdəki bayağılığın, dini mövhumatın tənqidi geniş yer tuturdu. Bu jurnallarda xalqın həyatı və məişəti ilə bağlı saysız-hesabsız məqalələr, lətifələr, şeirlər, karikaturalar və s. çap olunmuşdu. Ciddi mətbuatdan fərqli olaraq məzhəkə məcmuələri tənqid obyektini gülüşlə, kinayə və istehza ilə qamçılayırdı. Məzhəkə jurnallarının ictimai rəyə təsiri də güclü idi. Camaatı güldürə-güldürə düşünməyə vadar edən satirik orqanlar səhifələrində tez-tez ciddi problemlər qaldırırdılar. Məcmuələrin səhifələrində digər məsələlərlə yanaşı qadın məsələsinə də xüsusi fikir verilirdi. Qadına həqarətlə baxanlar, hüququnu tapdalayanlar gülüş hədəfinə çevrilirdilər. Məzhəkə jurnalları millətin tərəqqisi uğrunda mübarizə aparır, inkişafa mane olan qüvvələri satiranın acı dili ilə qamçılayır və onların əsl simasını açıb xalqa göstərirdilər. Satirik jurnallar ilk növbədə maarif məsələsinə böyük əhəmiyyət verirdilər.
Bununla belə, bu jurnallar öz səhifələrində çox vaxt cəmiyyətin ciddi, böyük məsələlərini qoya bilmir, bəzən xırdaçılıq edir, bayağı, şit yazılara yer verir, bəzən də bir-biriylə mənasız intriqalara girişməkdən belə çəkinmirdilər. Buna baxmayaraq Azərbaycan ictimai və bədii fikrinin qabaqcıl ənənələrinə əsaslanan yazıçılar bu orqanlarda çap etdirdikləri ən yaxşı satirik əsərləri ilə demokratik ideyaların təbliğinə müvəffəq olurdular. Onlar çarizmi, müharibə törədən imperialistləri tənqid edən əsərlərilə satirik mətbuatın ideya məzmununu yüksəldirdilər. Bu müəlliflərin şeir, hekayə və felyetonlarında çar dumasının, yarıtmaz xeyriyyə cəmiyyətlərinin, məişətdəki bayağılığın, dini mövhumatın tənqidi geniş yer tuturdu. Bu jurnallarda xalqın həyatı və məişəti ilə bağlı saysız-hesabsız məqalələr, lətifələr, şeirlər, karikaturalar və s. çap olunmuşdu. Ciddi mətbuatdan fərqli olaraq məzhəkə məcmuələri tənqid obyektini gülüşlə, kinayə və istehza ilə qamçılayırdı. Məzhəkə jurnallarının ictimai rəyə təsiri də güclü idi. Camaatı güldürə-güldürə düşünməyə vadar edən satirik orqanlar səhifələrində tez-tez ciddi problemlər qaldırırdılar. Məcmuələrin səhifələrində digər məsələlərlə yanaşı qadın məsələsinə də xüsusi fikir verilirdi. Qadına həqarətlə baxanlar, hüququnu tapdalayanlar gülüş hədəfinə çevrilirdilər. Məzhəkə jurnalları millətin tərəqqisi uğrunda mübarizə aparır, inkişafa mane olan qüvvələri satiranın acı dili ilə qamçılayır və onların əsl simasını açıb xalqa göstərirdilər. Satirik jurnallar ilk növbədə maarif məsələsinə böyük əhəmiyyət verirdilər.
Anadilli satirik jurnallardan üçü Bakıda, biri isə Tiflisdə çıxırdı. Bunlardan biri müharibədən əvvəl, üçü isə müharibə dövründə nəşrə başlamışdı. Rusdilli jurnalların isə hər ikisi Bakıda dərc olunurdu.
Bakıda nəşr olunan satira jurnallarından biri “Tuti” idi. “Tuti” Azərbaycan satirik jurnalları içərisində “Molla Nəsrəddin” jurnalı istisna olmaqla ömrü nisbətən uzun olanıdır. “Tuti”nin ilk nömrəsi 1914-cü il dekabrın 27-də çıxmışdı. 1917-ci ilin iyuluna qədər jurnalın 113 sayı buraxılmışdı. Bunlardan 1-i 1914-cü ildə, 45-i 1915-ci ildə, 46-sı 1916-cı ildə, 21-i isə 1917-ci ildə çıxmışdı. Jurnalın redaktoru Cəfər Bünyadzadə, naşiri isə Tağı Nağıyev olmuşdu. “Tuti” Orucov qardaşlarının elektrik mətbəəsində çıxırdı və 8 səhifədən ibarət idi. Jurnal birinci nömrəsində elan etmişdi ki, o, istər məslək, istərsə də yazıların məzmunu etibarilə orijinal yol tutacaqdır: “Tuti” ümuləzimdir. Özündən qabaq gəlmiş məzhəkə jurnalının heç birinin məsləkini tamamilə təqib etməyəcəkdir. İntelligentlərimiz, advokatlarımız və doktorlarımızın yanında lazımsız görünən milli işləri islaha, qara camaatla yoldaş olub onların etimadlarına, öz dinlərinə həqiqi bir surətdə əməl etməyə çalışacaq”. (2, səh. 94)
Jurnalın bir çox nömrələrində, ayrı-ayrı yazıların başlanğıcında rəngsiz şəkillər verilirdi. Bu şəkillərin də çoxunu Ə.Əzimzadə çəkirdi. Məcmuənin səhifələrində müxtəlif vaxtlarda C.Bünyadzadə, M.S.Ordubadi, Seyid Hüseyn, Səməd Mənsur, C.Əsgərzadə, Ə.Məhzun, Ə.Razi Şəmçizadə, Ə.Əzimzadə, M.Hadi, M.Hacınski, S.Mümtaz, Ə.Vahid, Ə.Nəzmi, Mirbədrəddin Seyidzadə, Mirbalaqədəş Hacıyev və başqaları iştirak etmişdilər. Jurnal dövrün əsas problemlərini işıqlandırmağa səy edirdi. Dərgidə Azərbaycan qadınının acınacaqlı halı, qul vəziyyəti haqqında çoxlu yazılar verilirdi. Bu mövzuda hamıdan çox Əli Razi yazırdı. Onun “Arvadlarımız” adlı satirik şeiri, “Fitva” adlı felyetonu və başqa yazıları bu mövzuda idi. “Tuti”də dini fanatizmin, yalançı, ikiüzlü din xadimlərinin tənqidinə də geniş yer verilirdi. Əli Məhzun və Əli Razi bu mövzuda daha çox yazırdı. Jurnalın həmçinin xalqın fəlakətdən, zülm girdabından xilas olması üçün Allahı köməyə çağıran, xalqı İslam bayrağı altında birləşməyə səsləyən yazılar da verilirdi. Bu məsələdə isə Səməd Mənsur fərqlənirdi. Jurnal dil məsələsinə də xüsusi əhəmiyyət verirdi. “Tuti” də sələfi “Molla Nəsrəddin” kimi dildə sadəliyin tərəfdarı idi və özü də sadə, anlaşıqlı, hamının başa düşə biləcəyi dildə çıxırdı. Məcmuənin səhifələrində “Sovqat” qəzetinin dilini kəskin tənqid edən materiallar da dərc olunurdu. Jurnaldakı yazıların xeyli hissəsi mükalimələr şəklində verilirdi. Bəzən siyasi əhəmiyyəti olan məsələlər də mükalimələrdə irəli sürülürdü.
1916-cı ilin sonlarında jurnalın səhifələrində yeni bir rubrika görünməyə başladı. “Ciddi hissə” adlanan bu bölmədə “Evlənmək nə deməkdir?”, “Həqiqi bəxtiyar kimdir?” və s. məsələlər müzakirə olunurdu. bu müzakirələrdə maraqlı izahatla, ağlabatan təkliflərlə iştirak edənlərə mükafat verilirdi. Həmin mübahisələrdə, diskusiyalarda dövrün qabaqcıl ziyalıları, elm və maarif xadimləri, yazıçı və publisistləri iştirak edirdilər.
Müharibə illərində Bakıda nəşr olunan başqa bir satirik məcmüə “Məzəli” idi. “Məzəli” 1914-cü ilin dekabr ayının 27-dən nəşrə başlamış və 1915-ci il oktyabrın 17-dək davam etmişdi. Bu müddətdə onun 42 sayı buraxılmışdı ki, bunun da 1-i 1914-cü ilin, 41-i isə 1915-ci ilin payına düşür. Jurnal Haşım bəy Vəzirovun redaktorluğu ilə nəşrə başlamışdı və onun şəxsi mətbəəsi “Səda”da çap olunurdu. “Məzəli”nin 25-ci nömrəsinə qədər naşiri və redaktoru H.Vəzirov idi. 25-ci nömrədən 37-ciyədək H.Vəzirov naşir, Hacı İbrahim Qasımov isə müvəqqəti redaktor olur. 37-ci nömrədən sonuncuya qədər yenidən H.Vəzirov həm naşir, həm də redaktor kimi fəaliyyət göstərir. Jurnalın ilk nömrəsində “Yolumuz” adlı baş məqalə dərc olunmuşdu. Burada jurnalın təqib edəcəyi məsləki, gələcək proqramı oxucuların nəzərinə çatdırılırdı.
“Məzəli” tərtibat etibarilə Bakıda çıxan digər satirik jurnallardan nisbətən mükəmməlliyi ilə fərqlənirdi. Müharibə şəraiti olmasına baxmayaraq jurnal 8 səhifədə buraxılırdı. Bunlardan 4 səhifə yazı, 4 səhifə isə rəngli şəkillər, karikaturalar idi. Karikaturaları Ə.Əzimzadə çəkirdi. Onun jurnalda 100-dən artıq karikaturası dərc edilmişdi. Bu şəkillərin hər birində rəssam oxucuların diqqətini dövrün bu və ya digər mühüm ictimai-siyasi məsələsinə cəlb edirdi. Məcmuənin səhifələrində müxtəlif vaxtlarda H.Vəzirov, H.İ.Qasımov, Ə.Əzimzadə, Ə.Nəzmi, Ə.Qəmküsar, C.Əsgərzadə, C.Cabbarlı, Ə.Müznib və başqa müəlliflər çıxış etmişdilər. Burada dərc olunan materiallar mövzu və məzmun müxtəlifliyi etibarilə rəngarəng olub, dövrün vacib məsələləri ilə səsləşirdi. Jurnalda qaldırılan məsələlər gerilik, mövhumat, qadın hüquqsuzluğu, müsəlman aləmində hökm sürən ətalət və digər problemlər idi. Qadın hüquqsuzluğu ilə bağlı yazılara məcmuədə geniş yer verilirdi. “Məzəli”də digər satirik orqanlardan fərqli olaraq mətbuat və nəşriyyat məsələləri tez-tez işıqlandırılırdı. Bu isə H.Vəzirovun sırf bu sahənin bilicisi olmasının nəticəsi idi. Jurnalın 1915-ci il 6 iyun tarixli 23-cü nömrəsində Ə.Əzimzadənin “Müsəlman mətbuatında birlik” adlı karikaturası verilmişdi. Bu şəkildə müharibə dövrü mətbuatının ağır vəziyyəti təsvir edilirdi. Həmin nömrədə dərc olunmuş H.İ.Qasımovun “Hərdən bir…” adlı məqaləsi də bu mövzuda idi.
“Məzəli”ni digərlərindən fərqləndirən bir cəhət də burada ictimai həyatın təsvirinin müxtəlif “səyahətnamələr” şəklində verilməsi idi. Jurnalın 6 nömrəsində dərc olunan “Səyahətnameyi Çaqqulubəy” bir növ “Mozalanbəyin səyahətnaməsi”, “Xortdanın cəhənnəm məktubları”nı xatırladırdı. Bu yazılarda Azərbaycanda hökm sürən mövhumat, cəhalət, ictimai bərabərsizlik və s. tənqid olunurdu. Jurnalın 3 nömrəsində çap edilmiş “Qarabağ səyahətnaməsi” də eyni mövzuda idi. “Məzəli”də müharibənin meydana çıxardığı müxtəlif məsələlər, imperialist dövlətlərin işğalçılıq planları, özünü bitərəf adlandıran, həqiqətdə isə araqızışdıran, hərb edənlərə məxfi kömək edən ölkələrin ifşası da diqqət mərkəzində idi. Bu mövzuda Ə.Əzimzadənin bir çox karikaturaları dərc olunmuşdu.

“Babayi-Əmir”də Ə.Müznib, Ə.Nəzmi, M.S.Ordubadi, C.Cabbarlı, B.Abbaszadə, Nemət Bəsir, H.İ.Qasımov, C.Əsgərzadə, Ə.Vahid, Əmin Abid, Hacı Səlim Səyyah və başqaları iştirak etmişdilər. Jurnal dil məsələsində öz həmfikirləri ilə həmrəy idi, sadə və anlaşıqlı, hamının başa düşəcəyi bir dildə çıxırdı. “Babayi-Əmir” özündən əvvəl çıxan satirik jurnallar haqqında hörmətlə danışırdı. “Babayi-Əmir” dövrün digər satira jurnallarından fərqli olaraq müharibə mövzusuna çox yer ayırırdı. Jurnal öz üslubuna uyğun olaraq müharibəyə münasibətini, müharibənin Azərbaycana, eləcə də bütün dünyaya gətirdiyi fəlakəti əks etdirə bilmişdi. Jurnalda “Avropa müharibəsi” adlı ayrıca bölmə vardı ki, burada müxtəlif ölkələrdən alınmış müharibədən bəhs edən xəbərlər dərc olunurdu. Bu xəbərlər jurnalın satirik üslubuna uyğunlaşdırılır, bəzən də bu məlumatların maraqla oxunması üçün ondan sonra satirik şeirlər verilirdi. Məcmuədə verilən bu materiallar xalqda müharibəyə nifrət hissi oyadırdı.
“Babayi-Əmir” ədəbiyyat və incəsənət məsələlərinə də geniş yer ayırırdı. Bu səpkili materialların əksəriyyəti teatr tamaşaları haqqında idi. Həmçinin şeir və nəsr məsələlərinə dair fikirlər söylənilir, ədəbiyyatda məzmunsuzluq, ədəbi oğurluğa qarşı yazılar dərc olunurdu. Jurnal bir fikri dönə-dönə qeyd edirdi ki, bədii ədəbiyyat xalqın tərbiyəsinə, bədii zövqünün yüksəlməsinə kömək etməlidir.
Bütün bunlarla yanaşı “Babayi-Əmir” ictimai əhəmiyyəti olmayan məsələlər ətrafında “Tuti” ilə mübahisəyə girişmiş, bu münasibətlə hər iki jurnalda külli miqdarda material dərc olunmuşdur. Jurnallar bir-birini prinsipsizlikdə, hadisələrə dərindən-dərinə nüfuz etməməkdə təqsirləndirirdilər. Jurnalda həmçinin “Dirilik” nəşriyyatı tərəfindən çap edilən kitabların siyahısı da verilirdi.
Satirik jurnallardan biri də Tiflisdə çıxan məşhur “Molla Nəsrəddin” jurnalı idi. Lakin bu illər jurnalın nəşri tarixində ən acınacaqlı dövr olmuşdur. Belə ki, müharibə dövründə (1914-1917) məcmuənin cəmi 7 nömrəsi çıxmışdır. Bakıda nəşr olunan jurnallarla müqayisədə “Molla Nəsrəddin”ə qarşı təzyiqlər daha çox idi. I Dünya müharibəsinin başlanması ilə əlaqədar olaraq yaranmış şərait jurnalın nəşrinin uzun müddət dayanmasına səbəb olmuşdur. Müharibə başlayandan sonra 24-cü nömrə ilə 25-ci nömrə arasında təxminən 2 ay fasilə yaranmışdı. 1914-cü il 18 oktyabr tarixli 25-ci nömrə öz məzmunu ilə çar idarələrinin diqqətini cəlb etmiş və jurnalın nəşri dayandırılmışdı. Bundan sonra Cəlil Məmmədquluzadə Tiflisi tərk edərək Şuşa qəzasının Kəhrizli kəndinə köçür. 1914-cü il 17 noyabrda oradan Tiflis mətbuat işləri komitəsinə göndərdiyi ərizəsində o yazırdı: “Mənim redaktorluğum altında çıxan “Molla Nəsrəddin” jurnalının nəşrini qeyri-müəyyən vaxta qədər dayandırıram”. (3, səh. 183)
“Molla Nəsrəddin” 1915-1916-cı illərdə nəşr edilməyib. Bunun başlıca səbəbləri müharibənin davam etməsi, maddi çətinlik, çar hökumətinin təzyiqi və s. idi. Jurnalın bu illərdə nəşr edilməməsinə baxmayaraq müxtəlif idarələr arasında “Molla Nəsrəddin”in müsadirə edilmiş nömrələri və onların məhv edilməsi haqqında yazışmalar davam edirdi. Hətta 1915-ci ildə jurnal nəşr edilmədiyi halda, onun redaktorları C.Məmmədquluzadə və Ə.Qəmküsardan iltizamlar alınması davam etdirilirdi. 1916-cı il fevralın 10-da jurnalın nəşrinin bərpa edilməsi üçün Mirzə Cəlilə mətbuat işləri komitəsi tərəfindən yeni şəhadətnamə verilir. Lakin jurnalın çıxmasına hökumət dairələri tərəfindən imkan verilmir. Daha doğrusu, 1916-cı ildə ilk nömrə çıxır və elə həmin gün də müsadirə olunur. Həmin nömrə əldə olmadığından onun haqqında danışmaq mümkün deyil. Maraqlıdır ki, “Kavkazski kalendar”da Tiflisdə 1915-1916-cı illərdə nəşr olunmuş mətbu orqanlar arasında “Molla Nəsrəddin”ə də rast gəlinir.
Lakin bir şey məlumdur ki, C.Məmmədquluzadə və Ə.Qəmküsar çox çalışsalar da jurnalın 1915-1916-cı illərdə nəşrinin bərpasına nail ola bilmirlər. Bu illərdə jurnalın nəşr edilməməsinin bir səbəbi də bahalıq idi. Bu barədə Mirzə Cəlil Bakıya – M.Ə.Sidqiyə yazdığı məktubda deyirdi: “Tiflisə gəldim ki, jurnalı çıxardam və fikrim keçən vaxtlara gedirdi ki, hər şey bol, ucuz, pərgar. Mən bir qədər məbləğ təyin eləmişdim ki, köhnə sayaq ilə jurnalı başlayıb, dostların köməkliyilə yeridərəm. Amma işlər özgə surətdədir. Əvvəla, kağız yoxdur, az-çox nə varsa da, birə-üç bahadır. Habelə litoqrafiya xərci genə birə-üç bahadır. İkinci, evlər, yəni mənzillər genə birə-üç bahalanıb”. (6, səh. 904)
Məktubda Mirzə Cəlil yazırdı ki, əgər Bakıdan köməklik olmasa jurnalı nəşr etmək mümkün olmayacaq. O, M.Ə.Sidiqidən xahiş edirdi ki, Bakıda jurnal üçün naşir tapsın: “İndi sən bu barədə əhval tut və mənə tez cəvab yaz. Çünki bu iş baş tutmasa, genə məcbur olacağam bir qədər də jurnalı təxirə salmağa, ta dava qurtarana kimi”. (6, səh. 905)
Görünür ki, M.Ə.Sidqi Bakıda naşir tapa bilmir. Ona görə də jurnalın nəşri 1917-ci ilə kimi uzanır. Yalnız 1917-ci ilin fevralında jurnalın nəşrini bərpa etmək mümkün olur.
“Molla Nəsrəddin”in müharibə dövründə çıxan 7 nömrəsindən 5-i 1914-cü, 2-si isə 1917-ci ildə nəşr edilmişdi. Əvvəlki illərdə olduğu kimi bu dövrdə də jurnal 8 səhifədə çıxırdı; 4 səhifədə rəngli şəkillər, 4 səhifədə isə yazılar verilirdi. 1914-cü il nömrələri C.Məmmədquluzadə və Ə.Qəmküsarın müdir və baş redaktorluğu ilə buraxılmışdı. 1917-ci ildəki nömrələri isə Mirzə Cəlil özü redaktə etmişdi. Jurnal 1914-cü ildə Tiflisdə İsmayıl Həsənzadənin “Şərq” mətbəəsində, 1917-ci ildə isə “Kultura” mətbəəsində nəşr edilmişdi. 1914-cü ildə jurnalda verilmiş karikaturaların çoxunu Rotter çəkmişdi. Bununla yanaşı 1914-cü ildə sonuncu – 25-ci nömrədə gürcü rəssamı V.Giladzenin də iki karikaturası çap olunmuşdu. 1917-ci ildəki şəkilləri isə Şmerlinq çəkmişdi. Bu dövrdə jurnalda əsasən C.Məmmədquluzadə, Ə.Qəmküsar, M.S.Ordubadi, Ə.Nəzmi və Ə.Haqverdiyev iştirak etmişdilər. “Molla Nəsrəddin”in müharibə dövründə toxunduğu başlıca məsələlər qadın hüquqsuzluğu, dini xürafatın, avam camaatı soyub talayan yalançı din xadimlərinin ifşası, cəhalət, müharibənin törətdiyi fəlakətlər, Cənubi Azərbaycan mövzusu və s. idi. C.Məmmədquluzadə jurnalın 1917-ci il 16 fevral tarixli 2-ci nömrəsində “Qeyrət” adlı felyetonunu dərc etdirir. Yazıda dil məsələsinə toxunulur, müsəlman ziyalılarının çoxunun öz ana dillərini bilməmələri tənqid atəşinə tutulur: “Əgər biz ana dilimizə də qeyri millətlər kimi əhəmiyyət versək və öz aramızda ana dilimizdə danışsaq, onda deməli ki, gərək hər bir cəmiyyətlərimiz pozula; səbəb budur ki, xah Tiflisdə, xah Bakıda nə qədər ki, milli cəmiyyətlərimiz var, onların üzvlərinin çoxusu heç öz ana dilini bilmir”. (6, səh. 560)
Ədib daha sonra din xadimlərinin, mollaların, axundların fırıldaqlarından danışır, avam xalqı aldadıb olan-qalanlarını əllərindən almalarını satira dili ilə qamçılayırdı.
Jurnalın 1914-cü ildəki 24-cü nömrəsinin üz qabığında İsmayıl bəy Qaspıralının şəkli verilmiş, onun vəfatından kədərləndikləri bildirilmiş, həmin nömrədə onun haqqında bir neçə yazı dərc olunmuşdu.
Beləliklə, “Molla Nəsrəddin” jurnalı əvvəlki illərlə müqayisədə bu dövrdə kəsərini bir qədər itirmişdi. Bu da çarizmin yaratdığı süni maneələr, ağır senzura təzyiqi nəticəsində jurnalın vaxtlı-vaxtında çıxa bilməməsi, 1915-1916-cı illərdə isə heç nəşr olunmaması ilə bağlı idi.
Göründüyü kimi, Azərbaycan satirik mətbuatı əvvəlki illərdə olduğu kimi, Birinci Dünya müharibəsi dövründə də öz ampluasında idi. Düzdür, müharibənin ortaya atdığı bir sıra çətinliklər, xüsusən də ağır senzura şəraiti öldürücü satiranın bir qədər yumşalmasına səbəb olmuşdu. Lakin hər halda gülgü jurnalları bu dövrdə də "Molla Nəsrəddin" ənənələrini yaşatmağa çalışır və müəyyən mənada buna nail olurdular.
Ədəbiyyat siyahısı
1. Azərbaycan mətbuat tarixi antologiyası (2 cilddə, II cild). Bakı, “Elm və təhsil”, 2011, 440 səh.
2. Axundov N. Azərbaycan satira jurnalları. Bakı, 1968, 356 səh.
3. Axundov N. “Molla Nəsrəddin” jurnalının nəşr tarixi. Bakı, 1959, 258 səh.
4. Ağayev İ. Əlabbas Müznib: Həyatı, yaradıcılığı, əsərlərindən seçmələr. Bakı, 2003, 376 səh.
5. Haşım bəy Vəzirovun jurnalistlik fəaliyyəti. Bakı, “Şuşa” nəşriyyatı, 2001, 304 səh.
6. Məmmədquluzadə C. Felyetonlar, məqalələr, xatirələr, məktublar. Bakı, 1961 – 1018 səh.
Dövri mətbuat
· “Babayi-Əmir” jurnalı (1914-1916)
· “Məzəli” jurnalı (1914-1916)
· “Molla Nəsrəddin” jurnalı (1906-1931)
· “Tuti” jurnalı (1914-1917)
Summary
The article tells of the development trends of the Azerbaijani satirical press in the years of the first world war. Published satire magazines, their subject and author investigates on the basis of factual materials.
Key words: press, satire, article, caricature, war theme, the issue of woman, columnist
Резюме
В статье повествуется о тенденции развития сатирической прессы Азербайджана в годы первой мировой войны. Изданные сатирические журналы, их тематики и авторы исследуется на основе фактологические материалы.
Ключевые слова: сатира, пресса, статья, карикатура, фельетон, тема войны, женский вопрос
Комментариев нет:
Отправить комментарий